Categorieën

Service

Minder gezinnen hun huis uitgezet

Minder gezinnen hun huis uitgezet
Gezond

Minder gezinnen hun huis uitgezet

  • Kor Kegel
  • 03-10-2023
  • Gezond
Minder gezinnen hun huis uitgezet

Meer Schiedammers komen in aanmerking voor het beleid om huisuitzettingen te vermijden


SCHIEDAM – Gezinnen met kinderen lopen in Schiedam minder risico om bij huurachterstand hun huis uitgezet te worden. Vanwege dat succesvolle beleid tegen huisuitzetting wordt de doelgroep uitgebreid met alleenstaanden die door hun ernstige en meervoudige problematiek niet meer in staat zijn om voor tijdige betaling van de huur te zorgen.

Dat blijkt uit de jaarrapportage 2022 van de wijkondersteuningsteams in Schiedam, de WOT’s. In 2017 zijn de wijkteams een samenwerking aangegaan met Woonplus en Stroomopwaarts en tot op heden is die samenwerking succesvol. Het heeft in belangrijke mate bijgedragen aan een forse afname van het aantal huisuitzettingen. In 2022 hebben in totaal 64 gezinnen in Schiedam begeleiding gekregen, waardoor het lukte de woonruimte voor deze gezinnen te behouden.

Een nieuw fenomeen bij het WOT is de ‘welzijnsmakelaar’. Uit de bestaande formatie van de stedelijke WOT-organisatie zijn drie medewerkers vrijgemaakt om hulpvragen van Schiedammers te verbinden met welzijnsactiviteiten. Het is een manier om te zorgen dat de Schiedammers optimaal gebruikmaken van het welzijnsaanbod in de stad, maar ook om te zorgen dat inwoners met een hulpvraag er zingeving vinden. Andersom zijn deze makelaars ook de ingang voor de welzijnspartners richting het WOT. De drie makelaars kunnen adviseren om een nieuw welzijnsaanbod te creëren als ze zien dat daar behoefte aan is. 

Na een eerste evaluatie is besloten om het makelen voort te zetten tot in 2025, waarna opnieuw een evaluatie plaatsvindt.

Het stedelijke WOT is dit jaar gestart met een experiment, waarbij hulpvragen van volwassenen niet meer automatisch terechtkomen bij het WOT in die wijk, maar dat centraal een verdeling plaatsvindt naar expertise en beschikbare capaciteit. Daardoor kan het voorkomen dat een medewerker van het WOT in Groenoord een hulpvraag uit Nieuwland oppakt. “Door optimaal gebruik te maken van beschikbare kennis en expertise slagen we erin de wachttijd kort te houden en kunnen we onze inwoners goed helpen”, staat in de jaarrapportage, die klaarblijkelijk niet alleen op vorig jaar betrekking heeft.

“Verder verruimen we de mogelijkheid voor bewoners om naar het inloopspreekuur van het WOT te komen. Bewoners kunnen met hun vraag ook terecht op het inloopspreekuur in een andere wijk, bijvoorbeeld omdat dit qua inlooptijden of afstand beter uitkomt. We gaan de inlooptijden ook beter over de week verspreiden.”

De wijkteams werken in een omgeving die steeds verandert. Dat noopt ertoe om de dienstverlening geregeld tegen het licht te houden. “Wat goed gaat moeten we behouden, maar we willen vooral ook weten wat anders en beter kan.”

Dat wil het WOT te weten komen met enquètes. “We richten ons niet alleen op bewoners die al ervaring hebben opgedaan met het WOT, maar stellen ook vragen aan bewoners die niet bekend zijn met het WOT. Bijvoorbeeld waarom iemand niet bij het WOT is geweest en of het belangrijk is dat je met een hulpvraag terecht kunt bij het WOT in de eigen wijk.”

Daarnaast is er een internetpanel van vierduizend Schiedammers. In het eerste kwartaal van 2024 krijgt de gemeenteraad de uitkomsten van de enquête, inclusief inzicht in de aanpassingen in de dienstverlening.