Categorieën

Service

Als betaald parkeren onvermijdelijk is, wil Nolenslaan experimenteren

Als betaald parkeren onvermijdelijk is, wil Nolenslaan experimenteren
Nieuws

Als betaald parkeren onvermijdelijk is, wil Nolenslaan experimenteren

  • Kor Kegel
  • 02-07-2021
  • Nieuws
Als betaald parkeren onvermijdelijk is, wil Nolenslaan experimenteren

De Nolenslaan wil ook qua parkeren een aantrekkelijke winkelstraat blijven. Foto: Ali Kondu

SCHIEDAM – Natuurlijk willen de winkeliers van de Mgr. Nolenslaan dat er geen betaald parkeren komt. Veel mensen zetten er de auto neer en doen hun boodschappen. Niemand is tijd en geld kwijt aan een parkeermeter. 
Maar als het gemeentebestuur overal in het Schiedam ‘beneden de spoorlijn’ betaald parkeren invoert en in de Nolenslaan niet, dan voorzien de winkeliers dat iedereen zijn auto gratis parkeert in de Nolenslaan zonder er de boodschappen te doen. En dat zou zwaar in het nadeel zijn van het thans uitstekende winkelklimaat.  

Dus vragen ze de gemeenteraad, die er donderdag over vergadert, om experimenten mogelijk te maken zoals in Hengelo en Arnhem ook wordt gedaan. In beide steden wordt het principe van Shop & Go gekoesterd, waarbij je niet onnodig veel tijd kwijt bent om naar een parkeermeter te lopen. In Hengelo gaat dat geprobeerd worden met sensoren in de weg, die de parkeerduur op kenteken registreren, en in Almelo gebeurt dat met een app. Want het is een gegeven dat niet alleen het parkeertarief een barrière kan zijn om ergens te gaan winkelen, maar zeker ook de verloren tijd van het heen en weer lopen naar een parkeermeter. 

Als er overal in Nieuwland en de rest van het zuidelijk stadsdeel betaald parkeren komt, vinden de winkeliers wel dat het in de Nolenslaan het eerste uur gratis zou moeten zijn. Anders komt de populaire winkelstraat van Nieuwland in de knel tussen de binnenstad en de Hof van Spaland. Parkeren in de binnenstad is in de parkeergarages wel het eerste uur gratis en in de Hof van Spaland is het helemaal gratis. De Nolenslaan vraagt daarom om een vaste tijdsduur dat automobilisten er gratis kunnen staan en dan in combinatie met digitale vormen van controle.  

De gemeente Schiedam begint in januari met de invoer van betaald parkeren in Schiedam-West en voert hierover nu gesprekken met bewoners, ondernemers en scholen. Eerst komt het deel ten noorden van de BK-laan aan de beurt, waaronder het Liduinakwartier en de Schildersbuurt en de omgeving van wijkcentrum De Erker. Daarna volgen het Stadhouderskwartier en de Gorzen. Het is de bedoeling van verkeerswethouder Jeroen Ooijevaar (Groenlinks) dat alle Schiedammers die ten zuiden van de Hoekse Lijn wonen eind 2023 betalen voor het parkeren van hun auto.  

De Nolenslaan blikt vooruit op de verdere invoering van betaald parkeren in Nieuwland. Het zou zo moeten zijn dat autorijders die er komen winkelen binnen een uur kunnen vertrekken zonder parkeergeld te moeten betalen.  

Primera-ondernemer Eren Orhan: “We hebben een hoop vragen. Wij ondernemers doen dag in dag uit onze keiharde best. De Nolenslaan is uitgegroeid tot een sterk begrip in Schiedam. Het heeft een enorme buurtfunctie voor de bevolking. Mensen komen hier niet alleen boodschappen doen. Ze luisteren naar elkaar en helpen elkaar waar nodig. Gratis parkeren was een groot voordeel. We komen uit een mega lastig jaar. De Coronacrisis heeft ervoor gezorgd dat veel ondernemers het al heel moeilijk hebben. Wij zijn benieuwd naar de onderbouwing. Welke opties heeft de gemeenteraad? Wordt er dinsdag een goede afweging gemaakt?”  

De winkeliers zien dat het college van burgemeester en wethouders ‘goed overleg met de winkeliersvereniging’ toezegt. Maar belangrijker nog vinden ze de politieke wil en creativiteit om voor een passende oplossing met een minimumtijd gratis parkeren te zorgen. Ze zijn bang dat klanten die een parkeerboete krijgen niet meer naar de Nolenslaan terugkeren. 

Het idee rijst om van de Nolenslaan een regenboogzone te maken met een uur gratis parkeren. In plaats van een blauwe zone. In een blauwe zone mag alleen geparkeerd worden als de parkeerschijf op het dashboardkastje wordt gelegd. In dergelijke zones geldt altijd dat er maar een beperkte tijd geparkeerd mag worden. 

“Als een blauwe zone niet kan (om financiële redenen), dan graag experimenteren met een regenboogzone die geheel Schiedams is waarbij het een uur gratis parkeren is en pas daarna betaald moet worden. Dat opnemen in een plaatselijke  verordening, zodat de eventuele boetes niet naar het Rijk gaan (zoals in de blauwe zone) maar rechtstreeks naar de gemeente. Kortom: wees creatief en lever maatwerk”, zegt Ben Dubbeldam, winkelstraatmanager van de Nolenslaan. 
Hij geeft al jaren aan dat betaald parkeren een negatief effect zal hebben op het winkelklimaat in de Nolenslaan.