Schiedam-Centrum station met veel storingen

20-01-2018 Nieuws Redactie

SCHIEDAM - Station Rotterdam Centraal bleek in 2017 de grootste bottleneck in het Nederlandse treinverkeer. Reizigers konden zich er het vaakst ergeren aan vertraging als gevolg van een storing in het treinverkeer: bijna zeshonderd keer. Maar Schiedam-Centrum kan er ook wat van.

Opmerkelijk: verkeersknooppunten als Utrecht en Schiphol kampen met veel minder malheur op het spoor (respectievelijk 262 en 281 keer). Schiedam daarentegen heeft met 204 storingen in de periode begin 2017 tot 14 januari 2018 veel vaker te kampen met problemen dan de grootte van het station doet vermoeden.

De storingen in Schiedam duurden in totaal 384 uur, wat neerkomt op zestien dagen. De doorsnee storing op station Schiedam-Centrum duurde 76 minuten. Het gaat hier om de storingsduur. Dat betekent niet per se dat een reiziger ook zo lang op de trein hoefde te wachten. De gegevens komen van rijdendetreinen.nl, een site die het aantal treinstoringen verzamelt op basis van meldingen van de Nederlandse Spoorwegen. Local Focus maakte te analyse.

Een defecte trein was het vaakst de oorzaak van vertraging. Andere verstoringen kwam veel minder vaak voor: wisselstoringen acht keer, seinstoringen tien keer, een defecte bovenleiding achttien keer, inzet van hulpdiensten tien keer. Eén keer was een aanrijding met een persoon de reden van verstoord treinverkeer.

Een woordvoerder van de NS verklaart de hoge positie in de Nederlandse top tien vna Schiedam door het feit dat ook de internationale trein naar Brussel langs Schiedam rijdt. "Dit is een nieuwe lijn die ook relatief laag scoort. In 2017 had die een punctualiteit van 73 procent. Internationale treinen rijden een langere route en hebben dus meer kans op vertraging."

Dagelijks stappen op het Schiedamse station gemiddeld negentienduizend mensen in en uit. Ter vergelijking: Rotterdam Centraal krijgt dagelijks te maken met zo'n 92.000 in- en uitstappers.

In het algemeen in Nederland was bij ruim een derde van de storingen een probleem met de trein de boosdoener. "Dit kan gaan om een storing of een defect, maar het kan ook zijn dat iemand aan de noodrem trekt."

Gerelateerd
Reacties
Bedrijven Alle bedrijven »



Vacatures Alle vacatures »
Altijd Up-to-date