Houd effe op met je zwarte vrijdag

27-11-2020 Winkelen Silvia Borsboom


COLUMN – Komt het u ook zo de keel uit? ‘Black Friday’. Wat een gezever, wat een gebrek aan fantasie. Wat een triestigheid vooral.

Eerst, nog niet zo lang geleden, dacht ik dat het te maken had met een vrijdagmiddag voor de vakantie, waarop de autowegen volstaan met verkeer op weg naar zonnige oorden. Maar het blijkt te gaan om een manier om consumenten het hoofd op hol te brengen.

Op de een of andere manier hebben allerlei bedrijven de laatste jaren bedacht dat ze ergens in november op jacht willen naar klanten die ze dan met ‘black friday-aanbiedingen’ bestoken. En dat doen ze dan niet op een vrijdag, nee, dat gaat voor mijn gevoel al wekenlang, op maandag, dinsdag en woensdag. Vandaag schijnt het dan de echte zwarte vrijdag.

Lang dacht ik dat Nederlanders te nuchter waren voor dit soort exotische gekkigheid – wie viert er hier Oogstdankdag? – maar dat zal wel niet, want die winkels zijn toch niet gek? Of toch wel? In ieder geval moest Aboutaleb in Rotterdam vanavond de winkels dichtdoen omdat het te gek werd met de drukte op de Koopgoot. Lekker handig.

Het lijken alleen de grote ketens die het nodig vinden deze vrijdag ‘zwart’ te verklaren. Vanmorgen op de Schiedamse markt gelukkig verlost gebleven van deze Engelstalige kletspraat. Daar koop je gewoon lekker kaas, fruit, misschien een gek mutsje of een jasje dat onverwacht toch wel heel leuk staat, bloemen. Iets lekkers om te snoepen. Een klein cadeautje. Wat heeft een mens meer nodig? Als de koelkast stuk is koop je een nieuwe, als de centjes op de bank staan, en ik vrees anders ook.

Alhoewel: naar sommige zaken is het in Schiedam toch even zoeken. Een koelkast? Uh… Een vulpen of leuk alternatief schrift? Een stoel, gordijnen, een blokfluit of stofzuiger, je moet er echt even over nadenken waar je die in Schiedam nog kunt vinden, met natuurlijk een beetje keus.

Het winkelaanbod in de stad verschraalt, al heel lang. Een dag als zwarte vrijdag lijkt me daar weinig ten goede aan te keren. Grote ketens die dure reclames kunnen betalen en op bijzondere dagen korting kunnen geven omdat ze op andere dagen blijkbaar te duur zijn. De kleine middenstander die jaar in jaar uit zijn klanten op een goeie manier wil bedienen en scherp aan de prijs moet zijn om zijn klanten te houden en toch nog iets te verdienen, die kan niet mee met dit soort gooi- en smijtwerk, als zij of hij al zou willen.

Daarom, nuchtere Schiedammers, laten we gewoon dat gejeremieer dezer dagen aan ons voorbij laten gaan, de spullen kopen als we ze nodig hebben en niet op een moment dat de winkel ze zonodig kwijt moet en dat dan doen bij een winkel om de hoek, die keus biedt en van advies kan dienen, waar je nog eens iets terug kunt brengen of met een vraag binnen kan lopen. Is duurzamer, biedt werk aan stadgenoten, houdt de winkels in de stad gevuld. Na Black Friday gewoon een gezellige zaterdag in Schiedam, op weg naar Sinterklaas.



Gerelateerd