Laat de verkeersexamens ongemoeid, gij kwartjesvinders
- Han van der Horst
- 13-10-2024
- Politiek

COLUMN - Met ingang van 2026 verlaagt de regering in Den Haag de rijksbijdrage aan de gemeentes. En niet zo´n klein beetje ook. Daarom zijn colleges van B&W in heel het land nu al aan het bezuinigen. Je kunt het tekort van je gemeente wel laten oplopen maar dan word je onder curatele van de provincie geplaatst en moet je voor elke uitgave met de hoed in de hand toestemming vragen. Vergelijk het met mensen in de schuldsanering die door bewindvoerders worden kort gehouden. Liever proberen wethouders dan ondanks alles in de zwarte cijfers te blijven. Dan behouden zij in ieder geval eigen speelruimte.
Zo ook het Schiedamse college. Dat heeft de kaasschaaf gehanteerd. De wethouders zijn kwartjesvinders geworden. Dat wil zeggen: zij hebben de hele gemeentebegroting doorgespit op zoek naar posten waar wel wat af kon. Het zijn er een massa. En dan moeten ook nog de gemeentelijke lasten omhoog. De Schiedammer gaat twintig euro meer betalen voor de onroerend zaak belasting en de afvalstoffenheffing. Als je het allemaal bij elkaar optelt en aftrekt, kom je tot de conclusie dat de burgers een hogere rekening krijgen voor een verschraalde dienstverlening. Zo zijn ze toch de klos ondanks de bewering van de Haagse ministers dat volgend jaar 'iedereen erop vooruit gaat'. Wat je erop vooruit gaat, wordt meteen op allerlei manieren weer afgeroomd. Het afknijpen van het plaatselijk bestuur is daar een voorbeeld van.
Je koopt weinig voor deze woedende gevolgtrekkingen maar het is goed ze te onthouden als straks de oproep voor de Kamerverkiezingen in de bus glijdt. Een ezel stoot zich niet tweemaal aan dezelfde steen.
Nú kopen we er weinig voor. Het enige wat ons te doen staat, is al die bezuinigingen nog eens na te vlooien. Valt er uiteindelijk mee te leven of zitten er ook voorbeelden tussen van verkeerde zuinigheid? Wat dat betreft trekt eentje wel bijzonder de aandacht. B&W willen € 15.000,- in de knip houden door te stoppen met verkeersexamens op scholen.
De kans is groot dat U ergens nog Uw verkeersdiploma hebt liggen. Ik bewaar het in een oud samsonite koffertje samen met mijn diploma van het Sint Franciscus College en mijn doctoraal bul. Het is een trots bezit.
Dat diploma test de verkeerskennis van kinderen. Het behalen ervan is een prestatie en het voldoen aan de eisen een beproeving. Dat er een echt diploma aan verbonden werd met handtekeningen en al, bracht ons ertoe het verkeersonderwijs serieus te nemen. We leerden van alles over voorrangsregels en het voeren van licht op op de fiets. Men bracht ons bij hoe we ongeschonden door het verkeer konden komen. En dat in een rustige tijd met nog maar een paar honderdduizend auto´s op de Nederlandse wegen en niet tegen de tien miljoen zoals nu. Deze bezuiniging heeft tot onvermijdelijk gevolg dat leerkrachten en leerlingen het verkeersonderwijs niet meer zo serieus nemen.
Let nu op: de volgende zin is lang en ingewikkeld, net zo ingewikkeld en onoverzichtelijk als het verkeer in onze met auto´s, scooters, fatbikes en pedelecs verstopte straten. Let op: daar gaat-ie: het wegbezuinigen van de verkeersexamens zal ernstige ongelukken veroorzaken die leiden tot dure behandelingen in het ziekenhuis, terwijl de slachtoffers hun leven lang door een beperking zullen worden herinnerd aan het noodlottige moment dat zij geen voorrang gaven omdat ze eenvoudigweg de regels niet goed genoeg uit hun hoofd hadden geleerd. Er bestond immers geen examen meer om hard voor te leren.
Zo worden veel hogere kosten gemaakt dan er bespaard worden door op te houden met die wezenlijke verkeersexamens. Die moeten daarom koste wat kost blijven. Koste wat kost? Het gaat om vijftienduizend euro.
En als we dan toch bezig zijn, kunnen we in een moeite door de natuur- en milieu-educatie voor de Schiedamse kinderen behouden. Het is allemaal niet zo urgent als dat met de verkeersexamens. Het is geen bezuiniging die ongelukken veroorzaakt. Toch zijn de gevolgen noodlottig: juist in deze tijd van klimaatverandering en energietransitie moeten de komende generaties goed beslagen ten ijs komen, als dat er tenminste dan nog is. Zij moeten weten van de hoed en de rand, zin en onzin op het gebied van natuur en milieu van elkaar kunnen onderscheiden. De kinderen van nu zullen in hun volwassen leven voor wezenlijke keuzes komen te staan die samenhangen met klimaatverandering. Hoe zullen ze zonder een gedegen ondergrond in natuur en milieu de juiste keuzes maken voor hen persoonlijk en voor de hele maatschappij? Wat moeten ze denken over de beloftes en de bedreigingen van die en die politicus, die hen tot klapvee wil maken?
Ook hier gaat de kost voor de baat uit. De Engelsen noemen het 'penny wise en pound foolish'.
Deze bezuinigingen moeten van tafel. Bedenk wel: het gaat bij elkaar om negentigduizend euro op een begroting van meer dan 62 miljoen .