Categorieën

Service

Schoolzone totaal afsluiten!

Schoolzone totaal afsluiten!
Politiek

Schoolzone totaal afsluiten!

  • Kor Kegel
  • 05-06-2017
  • Politiek
Schoolzone totaal afsluiten!

De kinderen op de fiets naar school brengen is veel veiliger, vindt het Fietsberaad

SCHIEDAM – Het CROW-Fietsberaad adviseert de gemeente Schiedam om de schoolzones voor autoverkeer totaal af te sluiten tijdens het naar school brengen en van school afhalen van de kinderen. Het bevordert de verkeersveiligheid rond de scholen en het vergroot de aangename sfeer tussen ouders en schoolpersoneel. Het zal in de praktijk even wennen zijn, omdat veel ouders en verzorgers juist met de auto naar school komen om hun kinderen te brengen en af te halen, maar zo vergroten ze zelf de risico’s in het verkeer.  

CROW-Fietsberaad is het kenniscentrum voor fietsbeleid van de Nederlandse overheden. Het heeft een halfjaarlijkse periodiek, Fietsverkeer, als belangrijkste communicatiemiddel. Dat blad is ook toegezonden aan het gemeentebestuur van Schiedam en het bevat een artikel dat impliciteit aanbeveelt om het gemotoriseerd verkeer tijdens de ‘schoolspitsuren’ om te leiden en de schoolzones af te sluiten. Inwoners van Schiedam herkennen dat wel. Een van de onveiligste plekken in de stad is elke schooldag in nota bene de Schoolstraat, Willem de Zwijgerlaan, bij het brengen en halen van de leerlingen van de Sint Jozefschool.
Hier zorgen de ouders zelf voor onoverzichtelijke situaties.  

In Nederland kennen we schoolzones met veelkleurig straatmeubilair, Nijntje-borden en blauwe stippen op straat. Dat moet bijdragen aan de veiligheid. Maar in Vlaanderen gaan ze rigoureuzer te werk. Daar worden schoolstraten compleet afgesloten tijdens de breng- en ophaalmomenten. Dat is een idee, overgenomen uit Bozen (Bolzana) in de Italiaanse provincie Zuid-Tirol, waar al twintig jaar geleden het autoverkeer werd geweerd gedurende een kwartier voor het begin van de school en een kwartier na het begin. Later op de dag idem dito. De afsluiting werd duidelijk gemaakt met borden. Tientallen Vlaamse gemeenten hebben dat voorbeeld nagevolgd, onder andere Gent, Tervuren, Vilvoorde, Wijnegem en Zwijndrecht. En hoewel veel ouders en overigens ook omwinenden eraan moesten wennen, is uiteindelijk bijna iedereen tevreden over het resultaat. Van de ouders vinden negen van de tien het een goed initiatief.  

Van alle betrokkenen (ouders, kinderen, schoolpersoneel en omwonenden) vindt tachtig procent het prima, concludeert CROW-Fietsberaad uit eerdere onderzoeken. Het achterliggende motief is dat het Fietsberaad hoopt dat minder ouders met de auto naar school komen.  

CROW-Fietsberaad is in 2001 opgericht op initiatief van het ministerie van Verkeer en Waterstaat, tegenwoordig het ministerie van Infrastructuur & Milieu. Het wordt gefinancierd door alle overheden van Nederland. Lokale overheden zijn sterk vertegenwoordigd. Namens de gemeente Schiedam zit Peter Bezema in de programmaraad, naast deskundigen van adviesbureaus, belangenorganisaties, ProRail en NS.

Op de website van CROW schrijft Peter Bezema: “Met bevlogenheid en betrokkenheid werk ik voor de fietser en aan het fietsgebruik. Niet alleen in mijn werk, maar ook in het dagelijks leven. Ik fiets zelf veel, vooral mountainbiken, en ook naar mijn werk. Opgegroeid ben ik met de fiets, waardoor ik 'fietsdenk en fietsbeleef', ruimtelijk integraal en maatschappelijk sociaal. Dé grote kans en de verandering in de mobiliteit dient zich aan om als Nederland (weer) voorop 'te fietsen': de vervaging tussen modaliteiten door elektrische (ondersteunings-) motoren. Het kan echt...”