Categorieën

Service

Containerterminal op Maasvlakte van Maersk naar Hutchison

Containerterminal op Maasvlakte van Maersk naar Hutchison
Nieuws

Containerterminal op Maasvlakte van Maersk naar Hutchison

  • Redactie
  • 14-05-2021
  • Nieuws

ROTTERDAM - De verkoop van APM Terminals Rotterdam (APMTR) op de Maasvlakte aan Hutchison Ports NL, eigenaar van ECT, is na zo’n twee jaar voorbereiding afgerond. Dat maakten beide partijen deze week bekend. De verkoopcontracten zijn ondertekend. Over de overnameprijs worden geen mededelingen gedaan.

Met de verkoop is sprake van een belangrijke verandering van de overslag in de Rotterdamse haven. ECT was met zijn terminals Delta en Euromax al de grootste stuwadoor van de haven, met APMTR - de oudste bestaande deapseaterminal in de haven - komt daar volgens schattingen van marktkenners ongeveer eenderde bij. Op de terminal werken 550 mensen, die afgelopen jaar zo'n 750.000 containers afhandelden.

Hutchison bereikte al ruim anderhalf jaar geleden een principeakkoord met het Deense concern Maersk, eigenaar van APMTR. De Autoriteit Consument & Markt keurde het samengaan vorig jaar goed. De invloedrijke ondernemingsraad van APMTR stemde enige tijd geleden ook in. Die bedong garanties voor de werkgelegenheid - tot juli 2025 blijft het werk gegarandeerd - en ook ontvangen de werknemers een flinke som bij de overdracht van de aandelen. Verder is de financiële positie van het toekomstige APMTR onder druk van de raad flink versterkt en garandeerde Maersk dat de schepen van de rederij de komende vijf jaar achthonderdduizend containers per jaar zullen blijven aanvoeren.

APM wijst erop dat de afgelopen periode al veel geld in modernisering is geïnvesteerd, onder meer in nieuwe straddle carriers die onbemand kunnen rijden.
Hutchison verwacht met de aanwinst nieuwe ladingpakketten aan te kunnen trekken. Het bedrijf gaat op korte termijn in onderhandeling gaan met het Rotterdamse havenbedrijf over verlenging van de huidige licentie, die na 2025 afloopt.

APM en daarmee Maersk behouden in Rotterdam een terminal, te weten APM Terminals Maasvlakte II. Als derde grote stuwadoor in de haven is er Rotterdam World Gateway. Gezamenlijk nemen deze drie bedrijven het leeuwendeel voor rekening van de ruim 8,4 miljoen containers (bijna vier procent minder dan in 2019) die in Rotterdam werden overgeslagen.