Categorieën

Service

Stichting Passie is voor uitbreiding op zoek naar lesruimte

Stichting Passie is voor uitbreiding op zoek naar lesruimte
Onderwijs

Stichting Passie is voor uitbreiding op zoek naar lesruimte

  • Redactie/De Schiedammer Online
  • 29-03-2023
  • Onderwijs
Stichting Passie is voor uitbreiding op zoek naar lesruimte

Kim Antonissen in haar klas: foto: Jan Schrijver


SCHIEDAM - We zijn op bezoek bij Kim Antonissen (40) van Stichting Passie. Met de in 2014 door haar opgerichte stichting biedt zij onderwijs voor kinderen met autisme in de basisschoolleeftijd. Al enige jaren heeft ze een klas van zes kinderen. Daarvoor heeft zij een lokaal in De Violier. Antonissen is op zoek naar een extra locatie om nog een klas te kunnen beginnen.

Verschillende kinderen in haar huidige groep, die begonnen is in juni 2021, ontgroeien de basisschoolleeftijd. Bovendien is er een wachtlijst. Het blijkt echter problematisch te zijn een nieuwe locatie in de regio te vinden, omdat er nogal wat eisen aan gesteld moeten worden. Zo moet een te huren ruimte een maatschappelijke bestemming hebben, in de buurt zijn van groen en speelvoorzieningen, betaalbaar zijn. "Als het even kan graag binnen de muren van een school, liefst in het voortgezet onderwijs", aldus Antonissen.

Kim Antonissen heeft twee zonen, de jongste, Sijmen, is een kind met autisme. "Autisme heeft een breed spectrum. Sommige kinderen met autisme komen in de zorg terecht en hebben er in sommige gevallen te weinig uitdaging, missen daardoor ontwikkelingsmogelijkheden. Ook zijn er kinderen met autisme die regulier onderwijs volgen, maar voor sommige van hen lukt het niet in het reguliere onderwijs", zegt Antonissen. "Er is zodoende een groep die tussen wal en schip valt. In onze regio is daar geen passende oplossing voor, zo heb ik ervaren. Daarom ben ik die zelf gaan bieden. In de ochtenduren worden de kinderen 1 op 1 begeleid door mensen die daarvoor zijn opgeleid, in de middaguren is dat 1 op 2. Het prettige dat we hier bij De Violier inzitten, is dat we inclusie kunnen bieden. Er zijn diverse activiteiten van de school waaraan onze kinderen meedoen. Ook het feit dat de kinderen hier 'op school zitten' met kinderen uit het reguliere onderwijs is al heel fijn voor de kinderen."

We begrijpen van Antonissen dat er in heel Nederland ongeveer vijftig van deze klassen zijn die een vorm bieden tussen enerzijds de zorg en anderzijds het reguliere onderwijs en dat doen in het 'samen naar school' concept. De aanpak van deze vijftig klassen verschilt. 

"Een positieve bijdrage leveren aan gezinnen met kinderen met autisme en een ontwikkelingsachterstand/verstandelijke beperking is waar ik naar streef. Als ervaringsdeskundige heb ik gemerkt dat het voor ouders heel prettig is om met iemand te praten die echt begrijpt wat je bedoelt en goed kan inschatten hoe je je voelt. De zorg voor een kind met een beperking is ontzettend zwaar en niet te vergeten een levenslange zorg. Binnen onze groep passen we Applied Behaviour Analysis (ABA) toe. Dat is een vorm van intensieve gedragstherapie", zo besluit ze.