Hoekse Lijn neemt ons in het ootje!

14-09-2018 Wonen Bert van Nieuwenhuizen

Bert van Nieuwenhuizen, raadslid namens D66 in Vlaardingen, bezocht woensdag een 'bijpraatsessie' over de Hoekse Lijn. Hij kwam er niet vrolijk van thuis. Zijn collega's in Schiedam, bij monde van fractievoorzitter John van Sliedregt delen zijn analyse: "Een goed stuk dat ik op mijn facebookpagina heb gedeeld."

INGEZONDEN - De directieraad van de Ombouw Hoekse Lijn had woensdagavond 12 september de raden van de MVS-gemeenten uitgenodigd voor een bijpraatsessie. Deze bijeenkomst was besloten om een “stormloop” van lastige burgers te voorkomen. Burgers die al sinds april vorig jaar in bussen worden gepropt om op hun bestemming te komen.

Ons allen was een ombouwtijd van trein naar metro voorgespiegeld van slechts zes (!) maanden. Ik kan me herinneren dat toen ik in 2013 op een informatiebijeenkomst in het Delta Hotel was, de aanwezigen van verbazing van hun stoel vielen. “Slechts zes maanden voor zo’n groot project, dan kan nooit.” Ja hoor, het is allemaal goed doorgerekend dat moet makkelijk kunnen. Dus niet, weten wij inmiddels. De beloofde zes maanden zijn er inmiddels, volgens de meest gunstige planning uitgaande van eind dit jaar, 21 maanden geworden.

Nu naar de bijeenkomst op 12 september. Het projectteam (met mensen van de gemeente Rotterdam, RET en Metropoolregio) brachten een 'mooi weer show', als of de aanwezige raadsleden het dossier niet kennen. Het verhaal over het vervangend vervoer kwam warrig over en verzande in allerlei staafdiagrammetjes. Tot zover het eerste uur van de bijeenkomst, waarin de aanwezigen 'nul' nieuwe informatie kregen.

Het tweede uur bestond uit een vragenronde. De meest essentiële vraag “rijdt de metro nog dit jaar” werd keer op keer, onder verwijzing naar de laatste voortgangsbrief van enkele weken geleden, volmondig met “ja” beantwoord. Maar toen er raadsleden gingen doorvragen kwam de aap uit de mouw. Men weet het niet meer. Begin november wordt de zeer belangrijke beveiligingssoftware opgeleverd. Als hier maar de kleinste misser inzet, kan er zo maar een extra vertraging optreden van enkele maanden. Stel het is wel allemaal goed, dan volgt er een uitgebreide testfase die, als alles bij elkaar wordt opgeteld, ruim twaalf weken duurt. Daarna moet het definitieve vergunningentraject nog worden doorlopen. En dat allemaal nog dit jaar. “Ja, dat is mogelijk omdat alles wordt versneld”, zei men. Dus vele maanden werk wordt in november en december gepropt. Gelooft u het? Nou ik niet. En de overige circa dertig raadsleden uit Maassluis, Vlaardingen en Schiedam ook niet. “We worden in het ootje genomen”, hoorde ik om me heen. En zo is het maar net. Toen een van de aanwezigen riep dat het een besloten bijeenkomst is en men dus vrijuit kon praten, hield het projectteam toch angstvallig vast aan “De metro rijdt in het vierde kwartaal” (van welk jaar, zei men er maar niet bij).

Ook tal van andere vragen over vervangend vervoer, speciale regelingen voor mindervaliden en eventueel compensatie voor de getroffen gemeenten en hun inwoners werd afgedaan met opmerkingen als 'dat nemen we mee'.

Naar het schijnt behandelt het college van B&W van Rotterdam dinsdag 18 september de nieuwe termijnrapportage aan de Rotterdamse gemeenteraad. Na afgelopen woensdagavond gaan de toen aanwezigen er van uit dat er wederom uitstel wordt aangekondigd.

Tot slot. In de ruim 25 jaar dat ik in de politiek meeloop, heb ik heel wat vergaderingen bijgewoond, maar zo zout als de bijpraatsessie over de Hoekse Lijn heb ik het nooit meegemaakt. Mijn collega’s en ik zijn in het ootje genomen, om onparlementaire worden maar niet te gebruiken. O ja, en dat 'besloten' sloeg nergens op, we kunnen dus gewoon alles delen. Bij deze!

Gerelateerd
Reacties
Bedrijven Alle bedrijven »



Vacatures Alle vacatures »
Altijd Up-to-date