Kostenoverschrijdingen Hoekse Lijn veel hoger dan gesteld

17-01-2020 Nieuws Redactie

De vier journalisten van Spit in een wat gestyleerde pose: Dieuwertje Kuijpers, Kim van Keken< Bram Logger en Parcival Weijnen; foto; Twitter


SCHIEDAM – De ombouw van de spoorlijn tussen Schiedam en Hoek van Holland tot metroverbinding kost 175 miljoen meer dan gepland. Dat blijkt uit een onderzoek van verschillende media in de regio, waaronder lokale omroep Schie, samen met Spit, dat op zoek gaat naar de realiteit achter het nieuws.

In het nieuws en in de politiek is sinds het uit de klauwen gieren van de aanleg van de Hoekse Lijn gesproken over kostenoverschrijdingen. Die werden op negentig miljoen euro gesteld. (Zie dit artikel uit 2017.) Maar volgens Spit pakt dit bedrag veel hoger uit, meer dan dubbel zo hoog. Daarmee komen de totale kosten van de ombouw niet op 462 miljoen euro, maar op rond de vijfhonderd miljoen. Daar komt nog de lening van tachtig miljoen die de RET afsloot voor de aanschaf van extra metrostellen bij.

En de boeken zijn nog niet gesloten: de aanleg van het spoor naar het strand moet er nog komen en nog niet duidelijk is, is wat tankoverslagbedrijf Vopak vergoed krijgt voor het feit dat de treinen – anders dan gepland – toch niet bij het bedrijf in Vlaardingen kunnen komen.

Toen de plannen voor de Hoekse Lijn werden aangenomen om te worden uitgevoerd, stonden de totale kosten begroot op 312 miljoen. Dat was al weer heel veel meer dan de 56 tot 73 miljoen die in 2006 werden genoemd toen de eerste plannen het levenslicht zagen. De Hoekse Lijn zou in vijf maanden worden omgebouwd, maar dat duurde twee jaar langer.

Lokale omroep Schie benaderde journalistiek onderzoekscollectief Spit - afgelopen jaar opgericht - om onderzoek te doen naar de gang van zaken rond de bouw van de Hoekse Lijn. Spit besloot zich vast te bijten in het onderwerp en voerde geregeld overleg met onder meer Schie, alsook de Rotterdamse media Open en Vers Beton. Schie zendt vanavond de eerste aflevering uit van een programmaserie die naar aanleiding van het onderzoek gemaakt werd: 'Hoekse Lijn, metro die miljoenen kostte'.

PS. Dit artikel is na eerste plaatsing enigszins aangepast, met name waar het gaat om de rol van de regionale media.


Gerelateerd