RET: reizigerskilometers plus 2,7 procent

19-04-2019 Nieuws Redactie


 SCHIEDAM - De RET heeft een netto bedrijfsresultaat gehaald van 5,6 miljoen euro. Het aantal reizigerskilometers nam met 2,7 procent toe.

Vooral goed deden de bussen in het RET-bedieningsgebied het goed, met een stijging van 139 naar 146 miljoen reizigerskilometers. Belangrijke verklaring daarvoor zijn ongetwijfeld de bussen die worden ingezet als vervangend vervoer voor de Hoekse Lijn. De trams kregen minder te doen, 131 in plaats van 133 miljoen kilometers door alle reizigers samen afgelegd. De metro is, gemeten naar reizigerskilometers, de belangrijkste transportmodaliteit van de RET, met in 2018 een 'productie' van 618 miljoen, tegen 599 miljoen reizigerskilometers in 2017. Dit aantal zal verder stijgen na ingebruikname van de Hoekse Lijn.

Algemeen directeur Maurice Unck is tevreden over die prestaties. Op het metronetwerk was de groei 3,2 procent. 'wederom meer dan de twee procent waar in de concessie mee gerekend wordt'. “We zien dat de groei doorzet en verwachten dat ook in de toekomst. Dat komt door verstedelijking en door de ambities van overheden om meer mensen in en om de stad het OV in te krijgen.” Om de groeiende reizigersstromen aan te kunnen én om reizigers ook in de toekomst een goed product te bieden, is de komende tijd een schaalsprong in het ov in de regio nodig, aldus Unck. Hij kreeg hierin gisteren steun van de Rotterdamse wethoudster Judith Bokhove, die vindt dat het rijk mee moet betalen aan uitbreiding van de metro in het Rijnmondgebied en de regio Delft/Den Haag.

Volgens het persbericht van de RET zoekt het ov-bedrijf 'samen met gemeenten en opdrachtgever MRDH', constant naar oplossingen om de groei in goede banen te leiden. “Op de korte termijn lukt dat nog met een aantal relatief eenvoudige maatregelen.” Zo rijden er extra spitsritten op de E-lijn, aldus Unck. “Daar gaan we er nog meer aan toevoegen, na de aanleg van een keerspoor bij Pijnacker-Zuid. Zo kunnen we op het drukste stuk van de E-lijn de frequentie in de spits verdubbelen van elke tien naar elke vijf minuten. Ook gaan we extra metro’s bijkopen om de frequentie op alle lijnen in het stadshart verder te verhogen.”

Maar ook mét die maatregelen komt de capaciteit binnen tien jaar onder druk te staan, aldus de RET. Unck: “Reizigers laten staan vanwege de drukte is het laatste wat we willen. Sterker nog: ons aanbod moet juist nog aantrekkelijker worden als je mensen wil verleiden om in en rond de stad het ov te pakken. We willen de klantwaardering, nu een 7,8, dan ook omhoog trekken naar de 8.”

Om het aanbod te verbeteren, is volgens de RET het komende decennium een schaalsprong in het ov in de regio nodig, waar zowel de gemeente als de Metropoolregio voor pleiten. “De RET kan die schaalsprong helpen realiseren”, aldus het bericht. “Onderdeel daarvan is automatisering van het metronetwerk, waardoor de frequenties nog verder omhoog kunnen. Daarnaast kan ov op een nieuwe Oeververbinding het oostelijke deel van Rotterdam-Zuid beter ontsluiten en ligt er potentie om de spoorlijn tussen Dordrecht en Den Haag te verbeteren met hogere frequenties en meer stations – en op de langere termijn een metrolijn.

In het jaarbericht staat de RET ook stil bij de Hoekse Lijn. “Die liep opnieuw vertraging op, een tegenvaller voor reizigers die daardoor langer met het vervangend busvervoer moeten reizen – en ook voor alle andere betrokkenen. In samenspraak met de gemeente Rotterdam biedt de RET reizigers saldo- en abonnementskorting en zijn er regelmatig sympathie-acties om het wachten te verzachten”, aldus het bericht.

De financiën bij het Rotterdamse vervoersbedrijf kwamen uit op een nettoresultaat van € 5,6 miljoen, vooral vanwege een forse stijging van de opbrengsten uit kaartverkoop. Die bedroegen vorig jaar € 196 miljoen, een stijging van € 8 miljoen ten opzichte van 2017. De overige inkomsten van het bedrijf – een combinatie van onder meer. exploitatiebijdragen en werken die de RET in opdracht van derde partijen uitvoert: € 271 miljoen.

Gerelateerd