Categorieën

Service

West weet kort na 7 december: betaald parkeren of niet

West weet kort na 7 december: betaald parkeren of niet
Nieuws

West weet kort na 7 december: betaald parkeren of niet

  • Redactie
  • 18-10-2022
  • Nieuws
West weet kort na 7 december: betaald parkeren of niet

SCHIEDAM - Het gaat dan toch gebeuren: Schiedam gaat werk maken van de bestrijding van de parkeerproblemen in Schiedam-West. Het gemeentebestuur wil graag, maar het beslissende  woord is nu aan de grofweg twaalfduizend inwoners van de wijk. 

Want zij hebben het laatste woord, zo benadrukte wethouder Frans Hamerslag vanmiddag bij de presentatie van de plannen. Met een echte draagvlakmeting laten we de bewoners bepalen wat er gebeurt, zo stelt hij.

De vraag is eenvoudig: ‘Wilt u betaald parkeren in uw wijk, ja of nee?’ Die vraag kunnen de inwoners van west tussen 17 november en 7 december beantwoorden. Het college zegt het resultaat van de stemming volledig op te volgen en te honoreren.

Nu ja, de stemming. Het zijn er eigenlijk vijf. De rondvraag wordt in vijf afzonderlijke deelgebieden georganiseerd. Buurten die zeer verschillende in grootte zijn. Het gaat om het grootste gebied in west, de Schildersbuurt, Schrijversbuurt, Liduinabuurt, Fabribuurt en Frankenland, zeg maar alle mensen die tussen de Van Haarenlaan, Vlaardingerdijk, Nieuwe Haven en BK-laan wonen. Een tweede buurt is het Oranjekwartier, tussen Nieuwe Haven en Julianapark. En dan zijn er de kleinere deelgebieden Nassaukwartier (tussen de Westerhaven en de Willem de Zwijgerlaan), Haverschmidtkwartier en de Distillateursbuurt. 

In ieder van die vijf gebieden wordt het draagvlak gemeten, wordt gestemd en naar gelang de uitslag wel of geen betaald parkeren ingevoerd. Daar ligt wel een belangrijke vraag voor de inwoners, want zij moeten niet alleen nadenken of ze bij henzelf in de straat betaald parkeren willen hebben, maar zich ook afvragen wat er gebeurt als zij het zelf denken zonder het beprijzen van het neerzetten van hun auto te kunnen doen, maar als een buurt verder wel parkeervergunningen verplicht worden.

Dat er problemen zijn in veel straten met parkeren is volgens Hamerslag duidelijk. “De parkeerdruk is zeer hoog, met name in de avond.” Dat leidt tot allerlei onwenselijke gevolgen, zoals het vele rondjes rijden voor een parkeerplekje wordt gevonden, tot het simpelweg dubbelparkeren of op de stoep zetten van auto’s. 

Als er vergunningparkeren voor bewoners komt - voor bezoekers gaat er een regime betaald parkeren komen - kunnen huishoudens twee vergunningen per adres aanvragen, onder voorwaarde is er recht op een derde. Hamerslag en het college kondigden bij de presentatie van de begroting 2023 al aan dat de vergunningen goedkoper worden: van 92 naar 77 euro voor de eerste vergunningen, van ruim vierhonderd naar 192 euro voor de tweede. Overigens moet de Schiedamse raad zich nog over deze tarieven uitspreken.

Met de vergunning krijgt de houder het recht haar of zijn auto te parkeren in de straten van de wijk, tussen vijf uur ’s middags en tien uur ’s avonds. Wie geen vergunning heeft moet betalen voor het neerzetten van de auto. Dat kan voor twee euro per uur aan de automaat, of voor veertig cent door middel van een app.

De komende dagen ontvangen de inwoners van west al een eerste schrijven over de parkeerenquête. Ook de wethouder en de gemeentelijke organisatie zullen van zich laten horen.  “We gaan breed de wijk in. Met een tuktuk. Morgen sta ik op het Liduinaplein.” Dat gebeurt vooral met de oproep om een stem uit te brengen: de gemeente beziet de enquête als ‘geldig’ als tenminste dertig procent van de inwoners hun stem uitbrengt. In principe kan iedereen die voor de gemeenteraadverkiezingen zijn of haar stem mag uitbrengen, dit in deze rondvraag ook doen. “Dat betekent dat ook mensen die geen auto hebben inspraak hebben in het parkeerbeleid”, aldus Hamerslag. Vijftig procent plus één stem volstaan om het pleit te beslechten.

“Ik sta er neutraal in”, aldus Hamerslag. “De mensen moeten zelf een keuze maken. Kiezen ze voor betaald parkeren, dan gebeurt er iets. Kiezen ze ertegen, dan blijft de bestaande situatie.” En: “Ik wil graag een eind aan de parkeerproblematiek… Het invoeren van betaald parkeren is een aanzet tot een oplossing, maar kan het probleem nooit alleen oplossen.”

De opbrengsten van betaald parkeren gaan naar het invoeren en handhaven van een systeem. “Als er geld overblijft wordt dit geoormerkt en gebruikt om in de toekomst verdere maatregelen te nemen.”

Een parkeerenquête in zuid en Nieuwland verwacht Hamerslag volgend jaar.