Categorieën

Service

GGD: niet bellen maar digitaal afspraak maken

GGD: niet bellen maar digitaal afspraak maken
Gezond

GGD: niet bellen maar digitaal afspraak maken

  • Redactie
  • 15-12-2021
  • Gezond
GGD: niet bellen maar digitaal afspraak maken

SCHIEDAM - De GGD is onbereikbaar voor het maken van een afspraak voor het zetten van de zogenaamde boosterprik. Dit meldt de koepel GGD Ghor Nederland.

Sinds de persconferentie van gisteravond is het volgens de GGD extra druk op de afsprakenlijn. Minister Hugo de Jonge maakte gisteravond bekend: "Vandaag (gisteren dus, red.) hebben we de laatste zestigplussers uitgenodigd die zes maanden geleden of langer geprikt of hersteld zijn. De komende dagen zijn de zestigplussers aan de beurt die korter dan zes maanden geleden zijn gevaccineerd. Want: de booster komt voor iedereen beschikbaar drie maanden na de laatste vaccinatie of doorgemaakte infectie." Veel zestigplussers knoopten dat in hun oren en klimmen vandaag in de telefoon om een afspraak voor vaccinatie te maken.

Aan het eind van de week krijgen volgens De Jonge de eerste zestigminners een uitnodiging voor een prik, van oud naar jong. Iedere dag daarna worden dan de mensen uit een bepaald geboortejaar opgeroepen. 

Dat is volgens hem hard nodig om de verspreiding van de nieuwe Omicronvariant van het virus te beperken. "Want vaccins beschermen nog behoorlijk goed tegen Deltavariant, maar tegen de Omicronvariant is die boosterprik echt nodig om de bescherming weer op peil te brengen. We gaan dus zo snel mogelijk zo veel mogelijk mensen een oppepprik geven om een te verwachten Omicrongolf te vertragen en verlagen. In de tweede helft van januari willen we de boostercampagne hebben afgerond. Alle achttienplussers die drie maanden of langer geleden hun laatste vacccinatie hebben gehad of van Corona zijn genezen, hebben dan kans gekregen op hun booster."

Volgens GGD Ghor Nederland heeft die kennisgeving geleid tot grote drukte. Het callcenter van de Landelijke Vaccinatie Afsprakenlijn kan 'honderdduizenden telefoontjes per dag' niet aan. De medewerkers staan er 'onder extreme druk'. "Ook moet worden voorkomen dat het telefoonnetwerk in de problemen komt", aldus de organisatie. Bellen naar de afsprakenlijn heeft daarom 'voorlopig geen zin', aldus de gezondheidsdienst. Zij roept mensen op hun afspraak achter de computer of via de app te maken.