Categorieën

Service

Aanpassing programmatuur moet remmen goed gevulde metrostellen stoppen

Aanpassing programmatuur moet remmen goed gevulde metrostellen stoppen
Nieuws

Aanpassing programmatuur moet remmen goed gevulde metrostellen stoppen

  • Redactie
  • 07-10-2019
  • Nieuws
Aanpassing programmatuur moet remmen goed gevulde metrostellen stoppen

ROTTERDAM - In de eerste week van zijn bestaan telde de metroverbinding tussen Schiedam en Hoek van Holland op werkdagen gemiddeld ruim 24.000 in- en uitstappers. Dit maakt de RET bekend.

De ov-vervoerder van de regio Rijnmond zal 'op korte termijn' komen met nieuwe versie van de software die wordt gebruikt om het verkeer aan te sturen en te beveiligen. In de eerste operationele week paste de programmatuur enkele keren de snelheid van de metrostellen ten onrechte automatisch aan. "Dit wordt op dit moment nog handmatig gereset, zodat de metro weer op de gewenste snelheid kan rijden", aldus de RET. "Dat werkt: er zijn de eerste dagen geen vertragingen opgetreden ten gevolge van deze situatie." Volgend de vervoerder heeft deze tijdelijke situatie geen impact op de veiligheid.

Het aantal verstoringen in de eerste week was beperkt. Per dag was er sprake van een aantal kleine verstoringen van de dienstregeling. Deze leidden meestal tot beperkte vertraging en in één geval tot rituitval. De verstoringen waren ruim binnen het uur verholpen. Op het gebied van punctualiteit voldeed de RET in de eerste week dan ook ruim aan de concessie-eisen van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag.

24.000 In- en uitstappers betekent dat 24.000 keer iemand tussen de twee genoemde metrostations op de verlengde metrolijn B in of uitstapte. Mensen die op dit traject zowel in- als uitstapten tellen dus twee keer mee. De RET komt daarom op grofweg ruim twintigduizend reizigers per dag op de Hoekse Lijn.

Maurice Unck, algemeen directeur van de RET: “Deze cijfers zijn bemoedigend, maar één zwaluw maakt nog geen zomer. Er kunnen zich nog steeds kinderziektes voordoen en cijfers over zo’n korte periode zijn slechts een indicatie voor de langere termijn.”

In eerdere ramingen ging de RET uit van een ‘ingroeimodel’. Daarin werd gerekend op een groei met veertig procent van het aantal reizigers binnen drie jaar, ten opzichte van de zestienduizend in- en uitstappers per werkdag uit de tijd dat de verbinding tussen Schiedam en Hoek van Holland nog een treinverbinding was. In de eerste week zit het aantal in- en uitstappers al boven deze groei. Maar Unck is voorzichtig met het duiden van deze cijfers: “Allerlei tijdelijke effecten kunnen hierin een rol spelen, zoals het weer, de tijd van het jaar en het feit dat omwonenden de nieuwe lijn willen uitproberen.”

Het sentiment op sociale media en op de website waar reizigers hun feedback kunnen geven, is grotendeels positief. Het aantal reizigers dat op de website een korte enquête heeft ingevuld, is met ruim vijftig nog vrij beperkt en daarmee nog niet representatief. Zij waarderen het nieuwe traject gemiddeld met een 8,3. Als verbeterpunt kwam onder meer naar voren dat reizigers graag meer fietsenrekken zien bij Maassluis-Steendijkpolder. Ook kwam naar voren dat reizigers op sommige plekken gladheid ervaren als de perrons nat zijn en dat de abri’s bij regen en wind onvoldoende beschutting bieden. Daarnaast klonk soms nog frustratie door over de vertraagde ombouw van het traject en kwamen er klachten binnen over een lift op Schiedam-Nieuwland die niet functioneerde, aldus de RET.

De verstoring van de lift bij Nieuwland is inmiddels verholpen, aldus de vervoerder. De gladheid op de perrons wordt binnenkort aangepakt. "Eventuele aanpassing van de abri’s vraagt wat meer tijd en het uitbreiden van de fietscapaciteit bij Steendijkpolder valt onder de bevoegdheid van de gemeente." De RET gaat hierover in gesprek met de gemeente Maassluis.