Veerdienst is ook voor Schiedammers cruciaal

07-05-2019 Nieuws Kor Kegel

Het veer Maassluis-Rozenburg heeft ook een Schiedamse functie

SCHIEDAM – De veerdienst Maassluis-Rozenburg is ook voor Schiedammers een cruciale OV-voorziening. Dat bleek maandagmiddag wel weer, toen de enig functionerende veerboot enkele uren uit de vaart werd genomen en het verkeer op de A15 in beide richtingen volkomen stagneerde als gevolg van ongelukken.

Honderden Schiedammers kwamen later thuis. Sommige scholieren waren stikzenuwachtig over hun huiswerk en besloten er in de open lucht bij het veer in Rozenburg al aan te beginnen, niet zeker wetend wanneer de veerboot weer zou varen.  

Normaal maken automobilisten vanuit Europoort en de Maasvlakte richting Schiedam dankbaar gebruik van de veerdienst Maassluis-Rozenburg, wanneer zich voor de Botlektunnel en de Beneluxtunnel stilstaande files voordoen. En dat is een alledaags verschijnsel in de spitstijden. Maar als dan ook de veerdienst niet functioneert, is er een verkeersdrama. 

Het is de laatste twee jaar toch al pet met het openbaar vervoer tussen Rotterdam-West en Hoek van Holland enerzijds en tussen Rotterdam-West en het Rotterdamse havengebied anderzijds. 
De Hoekse Lijn wordt al veel te lange tijd omgebouwd van trein tot metro en dat is niet alleen een probleem voor reizigers tussen Rotterdam en Hoek van Holland, maar zeker ook voor de passagiers die gewend waren om bij Maassluis uit te stappen om vandaar de veerdienst naar Rozenburg te nemen en daar over te stappen op de bussen naar Europoort, Maasvlakte en Voorne-Putten. In plaats van de Hoekse Lijn heeft de RET vervangend busvervoer ingesteld, maar als dan ook de veerdienst uitvalt, staan de reizigers letterlijk op een doodlopend punt. In omgekeerde richting geldt uiteraard hetzelfde. Het is een vice-versa-dilemma.  

De wachtende gebruikers van de veerdienst vroegen zich af waarom exploitant Ottevanger al sinds woensdag 17 april de tweede veerboot aan de kant van Maassluis heeft liggen. Ottevanger zegt op zijn website dat de boot in dok ligt ter reparatie, maar de Rozenburgers zien de pont gewoon aan de overkant liggen. 
De enige overgebleven veerboot viel maandagmiddag uit. Er zijn de laatste tijd voortdurend defecten aan de veerboten en de provincie Zuid-Holland heeft als voorwaarde aan Ottevanger gesteld dat er een nieuwe veerboot in gebruik wordt genomen uiterlijk als in 2024 de Blankenburgtunnel opengaat, maar onder de passagiers klinkt steeds luider de roep dat Ottevanger daar al heel snel toe overgaat.

Bedrijven Alle bedrijven »



Vacatures Alle vacatures »
Altijd Up-to-date