Breder aanbod Servicepunt Woningverbetering

30-07-2018 Wonen Advertentie

SCHIEDAM - Het Jaarverslag 2017 van het Servicepunt Woningverbetering is uit. Bij dit gemeentelijke loket kunnen huiseigenaren en Verenigingen van Eigenaren (VvE’s) terecht voor gratis hulp en advies én voor verschillende stimuleringsbijdragen voor het eigen huis of complex. Meer dan voorheen weten ook bewoners van Schiedam-Noord het servicepunt te vinden. Ook heeft het servicepunt het productaanbod stevig uitgebreid om zo in te spelen op actuele ontwikkelingen.

Met het Servicepunt Woningverbetering bevordert de gemeente Schiedam dat de particuliere woningvoorraad op orde blijft en dat eigenaren hun huis of complex op een duurzame wijze aanpakken. De adviseurs van het servicepunt helpen huiseigenaren en VvE’s op weg met een breed pakket aan begeleiding, maatregelen en subsidies. Wethouder Fahid Minhas: “Het servicepunt is er niet alleen om eigenaren te helpen bij de aanpak van achterstallig onderhoud. Het biedt steeds vaker ook hulp en advies om de woning klaar te maken voor de toekomst. Denk bijvoorbeeld aan alle ontwikkelingen op het gebied van energie en duurzaamheid.”

Ontwikkelingen

In het oog springende nieuwe zaken waarmee het servicepunt zich bezighoudt zijn de energietransitie, het project Nieuwe energie voor Groenoord, langer zelfstandig comfortabel en veilig thuis blijven wonen, de aanpak van onveilige galerijvloeren en de ontwikkeling van een landelijke financieringsregeling voor funderingsherstel. Het serviceaanbod is ten opzichte van een paar jaar terug fors uitgebreid. Wat verder opvalt is dat niet alleen huiseigenaren uit de oude wijken aankloppen, maar ook woningeigenaren in Schiedam-Noord het servicepunt steeds beter weten te vinden.

Laagrentende leningen

De traditionele projectmatige aanpak van achterstallig onderhoud en funderingsschade loopt ondertussen gewoon door. Inmiddels hebben eigenaren sinds de start van het project tot eind 2017 voor 56,9 miljoen euro gestoken in de woningverbetering met behulp van laagrentende leningen.

Actualiteit

Het Servicepunt Woningverbetering speelt in op vragen van eigenaren maar ook houden de adviseurs rekening met de actualiteit. De meeste hulpvragen gaan over ‘Eerste Hulp Bij Onderhoud’ en energiebesparende maatregelen. Naar aanleiding van een noodlottig ongeval met een verkeerde aansluiting van een cv-ketel zijn er bijvoorbeeld acties geweest om te wijzen op het belang van een koolmonoxidemelder in huis. Na nieuws over fraudezaken binnen VvE’s organiseerde het servicepunt cursusavonden over hoe VvE’s fraude binnen de vereniging kunnen voorkomen.

Gerelateerd
Reacties