Minder hinder van vliegveld kan via participatie

15-05-2022 Wonen Redactie

Gisteren hielden omwonenden van het vliegveld een picknick, ook om hun ongenoegen over de hinder van het vliegverkeer te uiten


SCHIEDAM - Het Voorlopig Pakket Participatietraject (VPP), waarin de gezamenlijke ideeën zijn neergelegd die zijn gemaakt door twaalf partijen die meepraten over de toekomst van de Rotterdamse luchthaven, kent een groot aantal concrete bepalingen die ook tot doel hebben de overlast van het vliegveld te verkleinen. Ze worden maandag aanstaande gepresenteerd tijdens een inspraakavond voor bewoners.

In het VPP komt een breed scala aan aspecten van het luchthavenbedrijf aan de orde. Het kan de basis vormen voor een nieuwe vergunning (Luchtvaartbesluit) die de minister moet verlenen. Daarin worden de regels voor het vliegveld vastgelegd. 

Minder hinder voor de omwonenden van het vliegveld, is de inzet geweest van de Schiedamse bewonersvertegenwoordiger in het overleg, John Witjes, zo vertelde hij Schiedam24. Ondanks de principiële bezwaren die hij heeft tegen meer luchtverkeer in de directe omgeving (‘wat bij betreft sluit het vliegveld morgen’), heeft hij met de andere vertegenwoordigers gewerkt aan een uitgebreid pakket aan maatregelen die met name het vliegen in de vroege ochtend en late avond minder overlastgevend moet maken. Als daarnaast een forse groei van het aantal vliegtuigen dat landt en opstijgt op ‘Zestienhoven’ kan worden afgewend, zouden deze de hinder die onder meer de Schiedammers ervaren, moeten kunnen verkleinen.

Als eerste voorbeeld van zo’n maatregel die is overeengekomen noemt Witjes een punt dat door sommigen als een Pyrrhus-overwinning wordt afgedaan. De Schiedamse bewonersvertegenwoordiger is het daar niet mee eens. Zo is afgesproken dat er niet meer vluchten mogen landen in de vroege ochtend en opstijgen in de late avond. Huh, zal een omwonende zeggen: dat scheelt maar een paar vliegtuigen, daar ligt het probleem niet. Witjes: “Landende vluchten in de vroeg ochtend en vertrekken in de late avond zijn er maar heel weinig, maar het worden er steeds meer. Zo is er een vliegtuig dat twee keer in de week om zeven uur in de ochtend opstijgt op Brussel om naar Marokko te vliegen, maar eerst even naar Rotterdam vliegt om nog wat extra passagiers op te halen. Dat vliegtuig landt hier om half acht. Maar dat is natuurlijk een volstrekt zinloze actie.” Een maatschappij die op deze manier zijn dienstregeling in wil vullen staat volgens Witjes echter in haar recht. “Het uitdelen van slots is een staatsding.” Heb je deze landingsrechten, dan kan je ze inzetten zoals je wilt en kan ook de luchthaven je dat niet weigeren. “In het VPP is te lezen dat er in de toekomst voor half negen niet geland kan worden en na negen uur ’s avonds niet opgestegen. Dat verhindert die vroege vluchten uit Brussel.”

Een winstpuntje voor wie voor een rustige leefomgeving van het vliegveld knokt. Hoe klein ook. Zo zijn er meer. “In de ochtend wordt best wel vaak opgestegen in twee richtingen, bijvoorbeeld drie vliegtuigen naar Lansingerland en drie naar Schiedam. In dit pakket is nu opgenomen dat, als er weinig wind is, die zes in één richting opstijgen.” De gedachte is dat het niet uitmaakt of je als bewoner door drie of zes vliegtuigen wordt gewekt, terwijl de mensen aan de andere opstijgrichting die dag rustig wakker kunnen worden. 

Een ander punt waar Witjes blij mee is, gaat over het aantal slots dat kan worden ingezet. “Beoogd wordt dat in het nieuwe besluit niet méér vliegtuigen gaan vertrekken tussen zeven en half negen dan in 2019.” Hoe dat precies moet gaan uitpakken, moet nog precies uitgewerkt. “Maar het betekent dat er in de toekomst niet méér in de ochtend- en avondpiek kan worden gevlogen dan zeg maar de twee starts en tien landingen in de zomer van 2019. Wat overigens nog steeds Wehl heel veel herrie geeft.”

Maar ergernissen zijn er voor Witjes nog altijd genoeg. Neem de zogenaamde positievluchten, nodig om vliegtuigen op de plek te krijgen waar passagiers instappen. Een vliegtuig dat ’s nachts gedwongen op Schiphol moest landen omdat ‘ie te laat arriveerde, komt ’s morgens leeg naar Rotterdam gevlogen. “En komt dan wel om half zeven hier de mensen wekken.” Zou het dan niet beter zijn, zo vraagt Witjes zich af, om het landen op Rotterdam na één uur ’s nachts - volgens het VPP ook in de toekomst niet mogelijk - toch maar toe te staan? Dat scheelt kilometers en kerosine, kosten voor het inzetten van bussen om de mensen ’s nachts terug naar Rotterdam te rijden, uitstoot. “En het is een gegeven dat als je midden in de nacht wakker wordt gemaakt, je sneller weer inslaapt dan als je ’s morgens vroeg.”

Het vliegtuig dat Feyenoord naar Marseille bracht was er ook zo eentje. “Die charter landde hier om tien over half zeven ’s ochtends, we landen alvast maar. Dat had natuurlijk ook later gekund, want het elftal vertrok pas veel later. Een positievlucht mag nu tussen 6 en 7 landen, dus omdat Feyenoord moest voetballen werden wij hier om half 7 wakker.”

Samen met vertraagde vluchten zullen de maatschappijen in het Luchthavenbesluit - aldus het VPP - strafpunten krijgen voor positievluchten die voor zeven uur ’s ochtends landen. 

En ander punt in het VPP is dat er meer handhavingspunten komen. “Het imaginaire handhavingspunt ligt ter hoogte van Weide 12 in Kethel-Oost - ik denk dat de bewoner dat nog niet eens weet. Het is een berekend punt, want de meetapparatuur staat tweehonderd meter verder, op de Nachtegaallaan.” Waarom voor die werkwijze is gekozen weet Witjes ook niet. “Maar logischer dan daar is misschien te kijken op een punt als de Degerfors. Daar is zo ongeveer de kruising tussen stijgen en dalen en is de geluidsbelasting maximaal.” Ook verderop in de noordrand van de stad is meten wenselijk, aldus Witjes.

Alle voorstellen die in het VPP worden gedaan zal Witjes maandag tijdens een bewonersavond op het stadskantoor toelichten. Zie ook dit artikel.



Gerelateerd