Categorieën

Service

RET-directeur brengt station Kethel naderbij

RET-directeur brengt station Kethel naderbij
Politiek

RET-directeur brengt station Kethel naderbij

  • Kor Kegel
  • 15-08-2017
  • Politiek
RET-directeur brengt station Kethel naderbij

RET-directeur Maurice Unck pleit voor een metrolijn langs het bestaande spoor

SCHIEDAM – Met een opmerkelijk pleidooi voor een metrolijn tussen Delft en Dordrecht heeft RET-directeur Maurice Unck veel teweeggebracht. Hij wil een viersporigheid tussen Schiedam en Delft, zodat de intercity en de metro naast elkaar kunnen rijden in plaats van elkaar in de weg te zitten. Zijn idee brengt een station Kethel in Schiedam dichterbij.  

Het gemeentebestuur van Schiedam is al tientallen jaren voorstander van spoorverdubbeling tussen Schiedam en Delft, het enige onderdeel van de Oude Lijn tussen Amsterdam en Rotterdam dat niet viersporig is. Verschillende kabinetten hielden de boot af. Dat het nu van de RET komt om de kwestie op te lossen, is zonder meer verrassend.
Want op donderdag 23 maart nog antwoordde de staatssecretaris voor Infrastructuur & Milieu, Sharon Dijksma, dat ze geen aanleiding zag om de haalbaarheid van een station Kethel opnieuw te onderzoeken. Er was door de jaren heen al onderzoek naar gedaan en Dijksma zag vanuit de Haagse en Rotterdamse regio ook geen enkel initiatief om het toch nog eens serieus te nemen.  

Sharon Dijksma antwoordde dat op schriftelijke vragen van drie VVD-kamerleden, Betty de Boer, Roald van der Linde en Foort van Oosten. De laatste is in Schiedam wethouder geweest en kijkt in de Tweede Kamer altijd wel wat goed kan zijn voor zijn stad. De drie liberalen vroegen op woensdag 15 februari de staatssecretaris naar de mogelijkheid van viersporigheid tussen Delft en Schiedam. Zonder succes.  

En nu komt de recent aangetreden directeur van het regionale OV-bedrijf RET met een idee dat baanbrekend kan zijn. Maurice Unck, die op donderdag 1 juni Pedro Peters opvolgde als RET-directeur, vindt het vreemd dat de spoorlijn tussen Den Haag en Dordrecht overal viersporig is, behalve tussen Delft-Zuid en Schiedam. Hij wil deze zwakke schakel versterken met als doel dat de intercity er gewoon in beide richtingen kan blijven rijden, maar dat tevens een metrolijn mogelijk wordt. Unck refereert daarbij aan de omvorming van de Hofpleinlijn en de Hoekse Lijn.  

Niet alleen een station Kethel komt op een metrolijn Delft-Dordrecht naderbij, maar ook een station Spangen en een station Feijenoord in Rotterdam. Het idee van de RET-directeur is voorgelegd aan de Mobiliteitsalliantie, een in december opgerichte coalitie van organisaties in de sector van transport en vervoer.