Categorieën

Service

Schiedam-Noord teleurgesteld over lauwe reactie gemeenteraadsleden

Schiedam-Noord teleurgesteld over lauwe reactie gemeenteraadsleden
Wonen

Schiedam-Noord teleurgesteld over lauwe reactie gemeenteraadsleden

  • Kor Kegel
  • 18-09-2017
  • Wonen
Schiedam-Noord teleurgesteld over lauwe reactie gemeenteraadsleden

Het openbaar vervoer in Schiedam-Noord moet stevige impulsen krijgen en dan levert het wat op

SCHIEDAM – Radboud Sinnecker zal zijn achterban in Schiedam-Noord geen triomfantelijk verhaal vertellen over zijn ‘avonturen’ bij de gemeenteraad afgelopen dinsdagavond. Zijn pleidooi om alles op alles te zetten om het openbaar vervoer een stevige impuls te geven, maakte geen beroering los onder de gemeenteraadsleden. “Er waren totaal geen vragen. Ze lieten het van hun schouders afglijden”, is de indruk van Sinnecker, bewoner van het noordelijk stadsdeel.  

Maar komende dinsdagavond zal werkelijk blijken of de gemeenteraadsleden naar hem geluisterd hebben, of dat het het ene oor in ging en het andere uit. Sinnecker benadrukte dat de wijkbewoners van Spaland en Sveaparken het openbaar vervoer het rapportcijfer 2,9 geven. Het ontbreekt aan een visie en een goed plan voor het OV in Schiedam-Noord. Hoe kunnen de raadsleden dan een besluit nemen over een kadernota van de Metropoolregio Rotterdam-Den Haag? “Ik vind het echt heel spijtig dat de raadsleden mij geen nadere informatie vroegen”, zegt Sinnecker.  

Geen geld voor beter OV? Volgens Sinnecker kan beter OV juist veel opleveren. “In de verkiezingsprogramma’s van D66, Groen Links, PvdA, CDA, CU en VVD en in het collegeakkoord stonden goede voornemens. Je zou bijna nieuwsgierig zijn wat er straks in komt te staan. Maar is het niet beter voor de democratie om het ook te hebben over: wat is er uitgevoerd? De laatste twintig jaar is er niets van de grond gekomen. Alles om ons heen is in beweging, en wij maken op dit vlak te weinig vooruitgang. Het is net als een roltrap die alleen naar beneden gaat. Hierdoor staan we flink op achterstand”, vindt Sinnecker.  

Wat volgens hem al vele jaren ontbreekt, is de schakel in de keten, namelijk het doortrekken van de tram via de ’s-Gravelandseweg naar Schiedam-Centrum. “Een verbinding die al die Schiedammers in Noord is voorgespiegeld door het bestuur, toen wij hier kwamen wonen”, zegt hij.  

De afgelopen vijftien jaar hebben zich veel maatschappelijke, economische en sociale veranderingen aangediend, die het ambitieniveau voor een hoogwaardig OV hebben doen toenemen. Sinnecker noemt “de onderkende urgentie van een energietransitie, de noodzaak meer mensen te accommoderen, het dichtslibben van de steden, het langer thuis wonen van ouderen en de volksgezondheid, bedreigd door NoX en fijnstof.”

Sinnecker pleit voor een lightrail-verbinding tussen Schiedam en Delft als alternatief voor een extra railverbinding tussen Rotterdam en Delft. “Een investering van tientallen in plaats van honderden miljoenen. Een waardesprong voor de stad Schiedam. De directeur van de RET en de burgemeester van Rotterdam hebben zich in deze oplossingsrichting al uitgesproken”, zegt hij.