Bus naar Den Haag wordt binnenkort 'de 456'

11-08-2019 Nieuws Redactie

Foto: Rover


SCHIEDAM – Buslijn 36 wordt lijn 456. Met ingang van 25 augustus neemt vervoerder EBS de exploitatie over van de verbinding tussen Schiedam-Centrum, via Maasland en Naaldwijk naar Den Haag-Leyenburg. Connexxion wordt bedankt voor de eer.

Voor de reizigers is dat goed nieuws, zo belooft EBS: de frequentie van de verbinding neemt toe. Een keer in het uur in de avond en op zondag wordt twee keer per uur, twee keer per uur op de dag wordt vier keer per uur en in de spits zijn er voortaan zes vertrekken per uur in plaats van vier, zo laat een woordvoerder van het bedrijf weten. Dat zijn de eisen die aan een R-netdienst worden gesteld, zo vertelt hij. R-net wordt steeds meer de ‘productformule’ die de norm is in het streekvervoer.

De veranderingen zijn een gevolg van de aanbesteding door de Metropoolregio Rotterdam Den Haag voor het openbaar busvervoer in het Westland, rond Delft en Zoetermeer, het streekvervoer dat tot dusver door Connexxion werd uitgevoerd. Een jaar geleden werd al bekend dat EBS de concessie had gewonnen en de komende 11,5 jaar het busvervoer in de regio gaat onderhouden. Het gaat om de lijnen 30 (Zoetermeer-Naaldwijk), 31 (Den Haag-Hoek van Holland), 32 (Delft-’s-Gravenzande), 33 (Delft-Maassluis), 34 (Monster-Maassluis) en 37 (Den Haag-Rotterdam-vliegveld). Dat halve jaar, zo legt de woordvoerder uit, heeft te maken met de wens om een eventuele volgende verandering van concessiehouder tegen die tijd, gelijk te trekken met alle andere wijzigingen in het openbaar vervoer, die traditioneel in december plaatsvinden.

EBS is een relatief nieuwe partij in het ov in Nederland, met toch al enige jaren ervaring in ons land. De vervoerder met Israëlische roots biedt al – sinds 2011 – usvervoer in de regio Waterland, direct ten noorden van Amsterdam, inclusief de verbindingen van en naar de hoofdstad. Sinds afgelopen december is het bedrijf ook in Voorne-Putten actief, zeg maar tussen Hellevoetsluis en Brielle, naar Rotterdam.

Voor de mensen die tot dusver het vervoer op genoemde lijnen in het Westland en Midden-Delfland onderhouden, heeft de nieuwe concessiehouder voor het busvervoer natuurlijk ook consequenties. Het bestaande personeel gaat onder dezelfde arbeidsvoorwaarden over van Connexxion naar EBS, zo is geregeld. Voor het onderhouden van de diensten zijn volgens de woordvoerder ongeveer 360 voltijds chauffeurs nodig. Vanwege de hogere frequenties en de verwachte hoge uitstroom door pensioengerechtigden, wil EBS zestig chauffeurs nieuw aannemen. “Een deel daarvan hebben we inmiddels aangenomen, een deel zit nog in het selectie- of opleidingstraject”, aldus de woordvoerder. ¨En mensen die bij ons op de bus willen, kunnen zich nog melden.” Die chauffeurs zijn niet direct in augustus nodig, zo legt hij uit. “Op langere termijn moeten chauffeurs vakantiedagen kunnen opnemen, opleidingsdagen volgen en er zijn natuurlijk ook zieken te verwachten.” Opleiden en aannemen heeft dus ook zin als die mensen later in het jaar aan de slag kunnen.

Onderdeel van de afspraken over de concessie is dat de vervoerder op termijn overschakelt op elektrische bussen. In eerste instantie neemt EBS enkele ‘groengasbussen’ over Connexxion. De hybride bussen worden in 2026 en 2027 vervangen door zero-emissie bussen. Dit moet er toe bijdragen dat de uitstoot aan kooldioxide met bijna een derde wordt teruggebracht.

EBS heeft bij zijn offerte gerekend met groeiende reizigersaantallen – en daar dus ook zijn aanbod op afgestemd. Het contract in het Westland heeft naar verluidt een waarde van vierhonderd miljoen euro.

Gerelateerd