Ombudsman hoort ervaringen van Schiedamse inburgeraars

18-09-2019 Nieuws Redactie

Reinier van Zutphen (rechts) in gesprek met Schiedamse inburgeraars; foto: Dova Kalthorn


SCHIEDAM – “Ik mis een uitgestoken hand.” Zo vatte een van de inburgeraars de ervaringen samen, opgedaan in de zoektocht naar werk en inburgering in Schiedam. Deze nieuwe Schiedammer was een van de mensen die vorige week spraken met de Nationale ombudsman.

Reinier van Zutphen kwam naar Schiedam om in gesprek te gaan met inburgeraars. Om te luisteren naar hun ervaringen, zoals hij zelf stelt in een verslag van de ontmoeting. “Tijdens deze ontmoeting spraken de inburgeraars openhartig over de obstakels die zij ervaren, vooral bij het vinden van werk. De sociale dienst heeft als doel inburgeraars zo snel mogelijk uit de uitkering te krijgen en dat is ook wat inburgeraars willen. Probleem daarbij is dat men niet met hen bespreekt hoe ze werk kunnen vinden dat aansluit bij hun vaardigheden of hoe ze bepaalde vaardigheden kunnen ontwikkelen.”

Enkele van de mensen die Van Zutphen sprak had slechte ervaringen met de arbeidscontracten die ze aangeboden kregen. Niet alleen waren die vaak voor hen niet te begrijpen, ook bleef een vast contract vaak uit, waardoor ze na zes maanden weer moesten aankloppen bij Stroomopwaarts. “Groot probleem hierbij is dat het weken duurt voordat een uitkering opnieuw is geregeld en uitbetaald, waardoor mensen in de financiële problemen komen”, aldus de ombudsman. Hij stelde na het bezoek ‘alles wat we gehoord hebben, mee te nemen in ons vervolgonderzoek naar inburgering, dat we aan het eind van het jaar starten’.

Van Zutphen wilde de ervaringen van asielzoekers en andere inburgeraars horen, in aanloop naar de behandeling van de nieuwe ‘Wet Inburgering’. Minister Wouter Koolmees stuurt het voorstel daartoe binnenkort aan de ministerraad en de Raad van State. Hij wil de wet per 1 januari 2021 in werking laten treden.

Volgens Van Zutphen gaat het erom dat inburgeraars daadwerkelijk mogen rekenen op een betrokken overheid, die zorgt voor een behoorlijk en duurzaam inburgeringstraject en dienstverlening op maat. Daarmee mogen volgens de Nationale ombudsman ook de huidige inburgeraars, die niet onder de nieuwe wet gaan vallen, niet vergeten worden, zo schrijft Van Zutphen in een brief aan de minister. “Zij zijn afhankelijk van het huidige gebrekkige systeem”, aldus de ombudsman. “Niet alleen inburgeraars zelf, maar ook de overheid en de samenleving hebben er belang bij dat zij goed inburgeren.” Een goede inburgering houdt volgens hem in dat ‘overheden inburgering zien als een duurzame investering, dat zij inhoud geven aan maatwerk (ook bij het opleggen van boetes), de basis op orde brengen, ambitieus zijn in de informatievoorziening en openstaan voor klachten om er beter van te worden’.

In zijn onderzoek ‘Een valse start’ uit oktober riep Van Zutphen overheden op om de invoering van het nieuwe inburgeringsstelsel niet af te wachten, maar al direct te starten met behoorlijke inburgering. Bij de presentatie van dat rapport waren Schiedamse statushouders aanwezig.