Categorieën

Service

HVS komt met alternatief voor spoorpassage Kerkbuurt

HVS komt met alternatief voor spoorpassage Kerkbuurt
Nieuws

HVS komt met alternatief voor spoorpassage Kerkbuurt

  • Redactie
  • 08-03-2023
  • Nieuws
HVS komt met alternatief voor spoorpassage Kerkbuurt

Toelichting van de HVS bij de historische waarde van de polder aan de Joppelaan


SCHIEDAM - De Historische Vereniging Schiedam (HVS) komt met een nieuw voorstel voor een veiliger passage van het spoor in de Kerkweg/Kandelaarweg. 

Het alternatief van de HVS maakt gebruik van een van de varianten die vorige maand aan omwonenden werden gepresenteerd in ontmoetingscentrum De Werf. Niet de variant die de voorkeur heeft van de gemeente, de metropoolregio en Pro Rail (te weten alternatief E, zie hier), maar de variant die als ‘I’ werd gepresenteerd. Die maakt gebruik van de bestaande onderdoorgang in de ’s-Gravelandseweg en een nieuwe verbindingsroute parallel aan het spoor, met een brug over de Poldervaart.

De HVS wil anders dan de autoriteiten de route dan niet verder voeren over de bestaande Buitenkerklaan, met een nieuwe weg langs de Polderwetering en vervolgens aansluiting op de kruising Polderweg – ’s-Gravelandseweg. In plaats daarvan zou het beter zijn, aldus de HVS, om de route verder te laten lopen langs het spoor tot het bestaande spoorwegviaduct. “Bij het einde van de betonnen bak van het viaduct sluit de omleidingsroute aan op de ’s-Gravelandseweg”, zo schrijft de HVS in een reactie op de plannen aan de gemeente. 

Dit alternatief heeft volgens de vereniging als groot voordeel dat ‘het poldertje’ aan de Joppelaan wordt ontzien. In de voorkeursvariant van de plannenmakers tot dusver wordt de polder doorsneden door een tweehonderd meter lange tunnelbak. “De Joppelaan met omgeving heeft een middeleeuws verkavelingspatroon en een nog vrijwel ongeschonden historisch karakter. Het is mee daardoor een geliefd wandelgebied”, zo schrijft de HVS. “Deze kwaliteiten worden in dit model ernstig verstoord.”

De HVS ziet ook nog kansen om het tunneltje dat Pro Rail cs voorstelt onder de bestaande spoorwegovergang, niet alleen geschikt te maken voor voetgangers, maar ook fietsers hun voortgang tussen Kethel en de Kandelaar eenvoudig te doen vinden. “Het niveauverschil tussen Kerkweg en de rijbaan in de tunnel bedraagt ongeveer 2,2 m. Met een helling van circa

1:11 (8,5 procent) is de fietsverbinding te maken (als voorbeeld kan de verderop gelegen fietstunnel aan de Groeneweg dienen). Door de tunnel circa vijf meter breed te maken kan naast de helling een voetpad met een flauwe trap worden toegevoegd voor voetgangers of voor fietsers voor wie de helling te steil is. Aan de zijde van de Kandelaarweg kan een flauwere helling van 1:15 (zes procent) worden gemaakt”, zo schrijft de HVS.

De vereniging ziet haar alternatief graag opgenomen in de plannenmakerij, omdat dit 'positieve gevolgen heeft voor zowel de Kerkbuurt als het landschappelijk erfgoed'.