Categorieën

Service

Minder openbaar vervoer

Minder openbaar vervoer
Nieuws

Minder openbaar vervoer

  • Han van der Horst
  • 29-11-2020
  • Nieuws
Minder openbaar vervoer

Foto: Busbrief


COLUMN - We gaan een tijd van versobering en verschraling tegemoet. Dat wordt nu allemaal nog een beetje gemaskeerd door de hulpprogramma´s van de overheid, maar die zullen ophouden als straks – wie weet dankzij massale vaccinatie – de Covidepidemie onder de knie is. Dan volgt de grote afrekening.

Een voorbode daarvan is de inkrimping van het openbaar vervoer in Schiedam. Dat is noodzakelijk – aldus de gemeente – omdat een extra bijdrage van het rijk medio 2021 afloopt. We mogen blij zijn dat het lijnennet in stand blijft en er alleen wordt gesneden in de frequentie van metro en bus. Wethouder Ooijevaar stelt ons bovendien een ringlijn door heel Schiedam in het vooruitzicht die ontstaat door een combinatie van de lijnen 51 en 53, die nu elk via een eigen route naar de Woudhoek rijden. De nieuwe lijn zal van zeven tot zeven rijden. ´s Avonds sta je voor paal bij de bushalte.

Dat we hiermee blij gemaakt worden, is een treffende illustratie van de manier waarop het openbaar vervoer aan de teloorgang wordt prijsgegeven.

In de jaren zestig van de vorige eeuw had een veel compacter gebouwd Schiedam drie eigen buslijnen, die allemaal vertrokken van het station. Lijn 39 onderhield de verbinding met het Westen en westelijk Nieuwland, Lijn 40 was voor oostelijk Nieuwland, Bijdorp, Tuindorp en Kethel. Lijn 41 onderhield een verbinding met de Gorzen. Dat was nog niet alles. Dwars door het westen reden Lijn 43 en Lijn 48 naar Vlaardingen. Lijn 44 reed van de Broersvest door oost en Oud-Mathenesse in de richting van het Heemraadsplein. Lijn 60 ging van het Emmaplein via Overschie naar Hilllegersberg. Toen de Beleluxtunnel openging kwam daar Lijn 38 (of was het 58?) bij in de richting van Spijkenisse. Er waren ook nog streekbussen van de WSM naar Den Haag, respectievelijk via Naaldwijk en ´s-Gravenzande. De metro bestond 'r nog niet. De tram eindigde met een keerlus op de Koemarkt.

Alles bij elkaar was het net veel fijnmaziger dan tegenwoordig. Ook reden de bussen aanzienlijk frequenter. De eersten vertrokken rond een uur of zes en ze gingen tot ongeveer middernacht door. Als ik ´s morgens met 40 en 44 vanuit Nieuwland naar mijn middelbare school op de Beukelsdijk reisde, was het dan ook altijd een staande receptie, vooral het eerste stuk. Tegenwoordig zijn de trams en de metro´s behoorlijk frequent, in ieder geval overdag, maar de bussen hebben vaak bizarre dienstregelingen. Je kunt beter eerst het internet raadplegen. Het lijdt geen twijfel of de politiek van bezuinigingen heeft ertoe geleid dat mensen massaal het openbaar vervoer uitgejaagd zijn. Niet omdat ze zo graag willen maar omdat ze geconfronteerd worden met een steeds lagere kwaliteit. En hogere prijzen. Ook dat nog.

En nu zet het openbaar vervoer een nieuwe stap op dit noodlottige pad.